Börtönbe a menekülőket segítőkkel! (Rettegj ENSZ Menekültügyi Főbiztosság, misszióba ne kezdj EU Alapjogi Ügynökség, kerüld Magyarországot ET kínzás megelőzését szolgáló bizottság!)
Megjelent a harcias törvényjavaslat-csomag.
(T/333. számú törvényjavaslat egyes törvényeknek a jogellenes bevándorlás elleni intézkedésekkel kapcsolatos módosításáról Előadó Pintér Sándor. 2018. május 29.)
Azért a kígyó kezd a saját farkába harapni, a tényállásban se "illegális migráció", se rendes migráció nincs. (A címe: „Jogellenes bevándorlás elősegítése") Viszont értelmezhetetlen, mert feltételezi, hogy már az eljárás lefolytatása előtt tudható, kinek az igénye megalapozott és kié nem.
"353/A. § (1) Aki szervező tevékenységet folytat annak érdekében, hogy
a) Magyarországon menedékjogi eljárás kezdeményezését tegye lehetővé olyan személy részére, aki hazájában vagy a szokásos tartózkodási helye szerinti országban vagy olyan más országban, amelyen keresztül érkezett, nincs faji, nemzeti hovatartozása, meghatározott társadalmi csoporthoz tartozása, vallási, illetve politikai meggyőződése miatt üldözésnek kitéve, vagy a közvetlen üldöztetéstől való félelme nem megalapozott, vagy
b) a Magyarországra jogellenesen belépő vagy jogszerűtlenül tartózkodó személy tartózkodási jogcímet szerezzen,
ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, vétség miatt elzárással büntetendő.
A tudhatatlan dolgok a következők:
1) Mi a szervező tevékenység?
A törvényjavaslat ennyit mond:
"szervező tevékenységnek minősül különösen, ha az (1)
bekezdésben meghatározott célból
a) Magyarország területének [schengeni] külső határ szerinti határvonalán, illetve határjelénél határmegfigyelést
szervez,
b) információs anyagot készít, terjeszt vagy ilyenre megbízást ad,
c) hálózatot épít vagy működtet.”
- határmegfigyelés-e a bámészkodás?
- honnan tudjuk, hogy a vonalán állunk-e. 5 méterel odébb szabad?
- milyen információs anyag tiltott? A büntetőjogi tényállások megismertetése az irreguláris kérelmezőkkel "információs anyag"? Jogaikról tilos őket tájékoztatni? A nyomdászok lesznek-e a cenzorok ("készít")?
- mi a hálózatépítés és mi a hálózat működtetés? Lehet egy szervezet maga hálózat?
- a "különösen" jelző megengedi más tevékenységek idesorolását. A jogállam pillérét rúgja ki az, aki börtönnel fenyeget előre meg nem nevezett cselekedeteket. Nullum crimen sine lege, tanítjuk.
2) "menedékjogi eljárás kezdeményezését tegye lehetővé". A menedékjogi eljárás kezdeményezését (megindítását, azaz a kérelem benyújtását) a Menedékjogi törvény, a Genfi egyezmény és a szokásjog teszi lehetővé, az eljáráshoz hozzáférést pedig kötelezővé. Ügyvéd igénybevélehéze minden menedékkérőnek joga van a magyar jog és az EU eljárási irányelve, valamint az általános emberi jogi szabályok szerint.
3) a szervező tevékenység csak egy bizony kör tekintetében tilos. A segítségből kizárt személy az, aki sem otthon sem a tranzitországban nincs "faji, nemzeti hovatartozása, meghatározott társadalmi csoporthoz tartozása, vallási, illetve politikai meggyőződése miatt üldözésnek kitéve, vagy a közvetlen üldöztetéstől való félelme nem megalapozott".
Ebből következik, hogy a kiegészítő védelemért folyamodókat (tehát pl. a szír polgárháború áldozatát) továbbra is szabad segíteni. Viszont azt nem szabad segíteni, aki olyan nem üldöző ("biztonságos") országon át jött, ahova azonban nem engedik vissza. Akkor vele mi lesz?
4) A szervező tevékenység csak akkor tilos, ha a segített személyt nem fenyegeti az üldözés. Ezt az eljárás lefolytatása előtt (a jogerős bírói döntés előtt) nem lehet tudni. Addig a jóhiszeműség és az ártatlanság vélelme érvényesül: az érkező valóban menekült, a segítő Magyarország nemzetközi jogi, EU jogi és hazai jogi kötelezettségeinek teljesítéséhez járul hozzá, épp úgy ahogyan a BMH ügyintézői.
5) Mi a közvetlen üldöztetés? Amit a kormány csinál a Helsinki Bizottsággal, az már közvetlen üldöztetés vagy még csak közvetett?
6) Nézzük a tartózkodási engedély-szerzést! A Magyarországon jogszerűtlenül tartózkodó személyek körébe beletartozik az a japán mérnök, aki nem vette észre, hogy lejárt a tartózkodási engedélye? Ha igen, akkor az ügyvédjét börtön fenyegeti, ha kérelmezne neki egy újat?
7) A menedék-kérés (és a menekült státusz) nem bevándorlás. A bevándorlás fogalmát a magyar jog már nem ismeri, csak a letelepedését. Ha nincs jogszerű bevándorlás, akkor jogellenes sincs. A tervezett hetedik Alkotmánymódosítás sem hozza be. (Bután "betelepítés"-ről ír).
Értem én, hogy bármit törvénybe lehet iktatni és a jelentés-nélküli fogalmak alapján is lehet büntetni ("kiutazása sértené a szocialista államrendet"), hogy fájóbb történelmi példákat ne hozzak, de azért igazán szégyellem magam, hogy egykori tanítványaim az egykori szocialista főrendőrökkel (Pintér S) szövetkezve ilyennel álltak elő.