Érdemes az EU csúcs szövegét figyelmesen olvasni. Nem azt mondja, amit sokan kiolvasnak belőle. (kommentjeim ALATT a teljes eredeti szöveg.)
Nézzük:
+ A cselekvés együttes és kiegészítő (shared and complementary)
+ Csak azokra vonatkozik, akiket kimentettek a tengerből (who are saved in Search and Rescure operations) Akik maguk megérkeznek, akár hajóval, akár a határon át (pl. török-görög szárazföldi határon, hogy az ukrán-magyarról ne is beszéljek), azokra nem.
+ A partraszállítási platformok (még gondolkodom, ez mi legyen magyarul) (disembarkation platforms) NEM a menekültügyi eljárás színhelyei, tulajdonképpen előválogató helyek, ahol megtudják, ki kér menedékjogot, s ki nem. A szöveg nem világos, de valószínűleg úgy értik, hogy aki nem kér az innen visszaküldendő.
+ Aki kér (esetleg: mindenki) továbbszállítandó az "ellenőrzött központokba" (Controlled centers), értsd zárt táborokba, ahol szétválasztják a hazaküldendő irreguláris vándorokat és a nemzetközi védelemre szorulókat.
+ E táborokat az önként jelentkező államokban állítják fel (de feltehetően az EU finanszírozza, azaz a tagállamok adják össze a költségeit. Érdekes kérdés, hogy a tábor költségei mellett a visszaszállítás költségeit is együtt kell-e állniuk a tagállamoknak, s ha igen, számít-e, hogy vállalták-e ellenőrzött központ létesítését, vagy hogy befogadják-e az azokból kikerülő menekülteket és oltalmazottakat?!)
+ A menekültekre és az oltalmazottakra továbbra is a szolidaritás elve vonatkozik. értsd: az ő befogadásuk közös ügy, a tagállamoknak szolidárisnak kell lenniük egymással és a menekülttel.
+ Marad az áthelyezés és az áttelepítés, de önkéntes. (Az áttelepítés eddig is az volt.) Mivel a szöveg az áttelepítés mellett említi az áthelyezést ez nem vonatkozhat csak a a partraszállítási platformok és a zárt táborok közötti mozgásra. Ki kell terjednie arra, ami a táborban bekövetkezett elismerést követi, azaz a menekültek és az oltalmazottak befogadását továbbra is az összes tagállamtól várják.
+ Az újdonságok nem érintik a menekültügyi eljárás lefolytatására köteles u.n. felelős állam kijelölését szabályozó Dublin rendelet reformját. Mivel az új rendszer csak a tengerből kimentettekre vonatkozik az összes nem így érkezett menekülőre (és esetleg a táborokban levőkre is, ha a Dublin-rendelet új változata így szól) kiterjed(het) a felelős államot normatívan befogadásra (átvételre vagy visszavételre) kötelező rendszer.
Ime a következtetések két releváns pontja, angolul:
5 In order to definitively break the business model of the smugglers, thus preventing tragic loss of life, it is necessary to eliminate the incentive to embark on perilous journeys. This requires a new approach based on shared or complementary actions among the Member States to the disembarkation of those who are saved in Search And Rescue operations. In that context, the European Council calls on the Council and the Commission to swiftly explore the concept of regional disembarkation platforms, in close cooperation with relevant third countries as well as UNHCR and IOM. Such platforms should operate distinguishing individual situations, in full respect of international law and without creating a pull factor.
6. On EU territory, those who are saved, according to nternational law, should be taken charge of, on the basis of a shared effort, through the transfer in controlled centres set up in Member States, only on a voluntary basis, where rapid and secure processing would allow, with full EU support, to distinguish between irregular migrants, who will be returned, and those in need of international protection, for whom the principle of solidarity would apply. All the measures in the context of these controlled centres, including relocation and resettlement, will be on a voluntary basis, without prejudice to the Dublin reform.
A Tempus Közalapítvány szervezi a Stipendium Hungaricumot (https://tka.hu/palyazatok/2962/stipendium-hungaricum) Ennek keretében a 2016-2017-es tanévre 2927, felthetően egyébként Magyarországon tartózkodási joggal nem rendelkező személynek tették lehetővé itt az életet, busás támogatással látva el őket, szállás, ösztöndíj és tandíjmentesség formájában. Egy igazi bevándorlásszervező ügynökség.
Megmenekülhetnek persze, mert az értelmetlen jogszabályokat, akár a menekülteket segítőket büntetőről, akár az Alaptörvény vonatkozó cikkéről, akár a tervezett bevándorlási adóról van szó l e h e t úgy értelmezni, hogy rájuk nem vonatkozik.
De, az érintettek az alapítványnál nem tudhatják, a Kastélyban f o g j á k - e úgy értelmezni. Ha nem, vár az elzárás, a különadó, a megbélyegzés. Nem szívesen lennék a helyükben, miközben - többek között - 157 vietnámi, 160 türkmenisztáni, 108 török, 97 nigériai, 158 mongol, 294 kínai, 245 jordán, 91 iraki, 144 indiai, 47 ghánai, 93 ecuadori 202 azerbajdszáni és 120 algériai diákjuk és PhD írójuk, postdocjuk rémült tekintettel faggatja őket: most mi lesz?!
2018. június 24-én vasárnap Ausztria, Bulgária, Görögország, Málta, Németország, Olaszország, illetve Spanyolország vezetői megpróbálnak elfogadható EU álláspontot kikovácsolni a migrációról. Orbánt nem hívták meg. Éremben akarnak tárgyalni - ő ott felesleges lenne.
Jön a keddi parlamenti vita. Milyen szép is lenne, ha a menekülteket támogatók megbüntetését szolgáló törvényjavaslat tárgyalásáról számolnának be minden megmaradt szuverén fórumon! Az újságírók nyilván tudják, mit tartalmaz a törvényjavaslat de a hallgatók pusztán a félrevezető megnevezés miatt azt hiszik
- Soros törekszik valamire
- Amire törekszik az rossz
- Aki ebben megállítja az jó.
Holott:
- Sorosról nincs szó a törvényjavaslatban;
- az állam azt akarja megtiltani, aminek a megtétele nemcsak erkölcsi, hanem jogi kötelesség is;
- mindannyiunkat sunyi, csak magának kaparó véglénnyé akarnak tenni.
A nyelvhasználat a választásunkat tükrözné.