Az Európai Tanács következtetéseinek szoros olvasata és reflexiók a harctéri terminológiára.
1) Nem szabadna a kormány nyelvhasználatát átvenni, amely a törzszászlós és a lókupec nyelvének keveréke. "Győzelem, vereség, érdek, harc, alku, nyerésre állunk, jól jöttünk ki".
Nem. Egy értékközösséghez tartozunk és politikai és gazdasági szövetségeseinkkel az uniónak, mint közösségnek legjobb megoldást keressük, mert hiszünk abban, hogy ami az uniónak jó, az nekünk is jó.
Aki átveszi a kormány szavait, kifejezéseit, az - implikáltan - létezőnek és legitimnek tekinti a világlátását, amely - ld. fent.
2) Aki busong a joguralom puha megfogalmazásán az is a kormány malmára hajtja a vizet és lusta elolvasni a mérvadó dokumentumot, az elsődleges forrást. A közmédia hazugságai ellen nem (csupán) retorikai fegyverek kellenek. Könnyű helyzetben vagyunk, a tények is minket szolgálnak. Mutatom, magyarázom.
3) Összekötötték-e a joguralom létét az EU költségvetésből és a Next Generation EU-ból, a rendkívüli alapból származó kifizetésekkel? Össze. Egyértelműen. Aki mást mond, akármelyik oldalon az vagy hazudik vagy tájékozatlan.
4) Íme a mérvadó elsődleges forrás, az Európai Tanács elfogadott "következtetései"", amit Orbán is jóváhagyott:
(EUCO 10/20, 15-16. old)
"22. Az Unió pénzügyi érdekeit az uniós szerződésekben foglalt általános elvekkel, különösen az EUSZ 2. cikkében foglalt értékekkel összhangban kell védeni. Az Európai Tanács hangsúlyozza az Unió pénzügyi érdekei védelmének fontosságát. Az Európai Tanács hangsúlyozza a jogállamiság tiszteletben tartásának fontosságát."
23. Mindezek fényében a költségvetés és a Next Generation EU védelmét szolgáló feltételrendszer kerül majd bevezetésre. Ezzel összefüggésben a Bizottság a jogsértések esetére intézkedéseket fog javasolni, amelyeket a Tanács minősített többséggel fogad el. Az Európai Tanács rövidesen vissza fog térni a kérdésre."
5) Magyarul: a Bizottság elő fogja terjeszteni a joguralom megsértése esetén alkalmazható költségvetési (és Next Generation EU) szankciók (megvonások, visszafizetések) szabályait. Azokat a Miniszterek Tanácsa minősített
t ö b b s é g g e l fogja elfogadni. Ehhez 15 szavazat kell az EU lakosságának 65 %-át képviselő országokból. A V4-ek együtt sem tudják megakadályozni az elfogadását. Ahhoz vagy 13 állam szavazata kellene (akik mind elleneznék a joguralom kikényszerítését), vagy az EU népességének 36 %-a, ami közel 160 millió ember. A V4 együtt 64 milliót tesz ki, kellene hozzá százmillió). Szóval lesz szankció a joguralom megsértése esetén.
6) Orbán szavazatára valójában legfeljebb a kül- és biztonságpolitika terén van szükség a következő években, s néhány kivételes esetben. Egyébként zárójelbe tehető, s mivel a külpolitikában Magyarország eddig is kerékkötő volt egy csomó ügyben, majd nem az EU nevében fogadják el a határozatokat, hanem a Tanácsba tömörült államok nevében, ahogy eddig is tették.
7) Ismétlem, ez a kimenetel se nem győzelem, se nem veszteség. Az én szememben annyit jelent, hogy az EU alapértékeihez hű tényezők megerősítették hűségüket a 2 cikkhez, amely így szól:
"Az Unió az emberi méltóság tiszteletben tartása, a szabadság, a demokrácia, az egyenlőség, a jogállamiság, valamint az emberi jogok – ideértve a kisebbségekhez tartozó személyek jogait – tiszteletben tartásának értékein alapul. Ezek az értékek közösek a tagállamokban, a pluralizmus, a megkülönböztetés tilalma, a tolerancia, az igazságosság, a szolidaritás, valamint a nők és a férfiak közötti egyenlőség társadalmában."
Aki szereti a hazaszerető terminológiát, az fogalmazhat így: "mi, magyar patrióták, a joguralom és a valóságos demokrácia hívei több reménnyel nézhetünk a jövőbe, mint eddig, mert az Európai Tanács kilátásba helyezte, hogy az EU, mint szervezet nem pénzel többé illiberális, a jog uralmát háttérbe szorító autokratikus törekvéseket. Ezt kívánta a nemzet érdeke s ez teljesült. Hiszen nem lehet igaz magyar hazafi, aki Kádár és Horthy uralmi stílusát sírja vissza, s rettegésben akar élni, ha nem a kormány szekerét tolja."